Masterpiece

torsdag 8 oktober 2015

Aurora Borealis - ett himlafenomen!

Är en vecka i svenska Lappland, närmare bestämt i Abisko bara några mil från riksgränsen. Efter en oändligt lång tågresa genom vårt långa land landade jag på fjällstationen för en veckas rekreation i den vackra naturen. Har valt att åka ensam för att få bara vara några dagar, ensam med mina tankar och upplevelser. Bruset i huvudet minskar för varje dag. Det är en ganska grå och mild vecka i Lappland. Vädret kan ju skifta ganska snabbt i fjällen och det är många fina dagar men nästan varje kväll börjar det regna. Jag hade ju hoppats så mycket på att få uppleva det magiska norrskenet, nordlyset, aurora. Spanar varje kväll på himlen efter ett sken, ett ljus, men det är så många moln i vägen.
Men så plötsligt en kväll är det helt klart ute och förväntningarna stiger! Riggar kameran på stativet, pillar med inställningarna och väntar...Och så helt plötsligt, en ljusbåge stiger över hela himlen och jag har aldrig sett något liknande. Med hjälp av pannlampa och månljus kunde jag ta mig ner till strandkanten av Torne Träsk (glad att jag inte ramlade i mörkret och tappade kameran i backen!) och där började skådespelet!!!
Plötsligt började norrskenet röra på sig och dansa där på himlen och det var så vackert att jag nästan glömde att fotografera... En fullständigt magisk upplevelse!! Det var ett starkt norrsken som varade en lång stund. Blev liggande på marken och bara stirrade upp på himlen för att suga åt mig så mycket jag kunde av mötet med detta sprakande, dansande sken. Kände mig fylld av magi, glädje och något mer som liksom inte går att sätta ord på. Som en andlig upplevelse bortom det mesta...Är så tacksam för att jag fick vara med om detta!!!




























Glöm inte att klicka på bilderna så att de förstoras och lämna väldigt gärna ett avtryck här på min sida om du har lust!!!






2 kommentarer:

  1. Grattis ! Magiska bilder som jag gärna vill uppleva en dag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! Hoppas att du har tur och får uppleva detta också. // Liselotte

      Radera